Delegația protestatarilor a purtat discuții lungi sâmbătă la sediile ministerului Agriculturii și Transporturile în încercare de a găsi o soluție la revendicările transportatorilor și fermierilor. Duminică, 14 ianuarie, de la ora 11.00, ei sunt așteptați să discute cu reprezentanții Ministerului Finanțelor, potrivit unui calendar de negocieri publicat de Guvern.
Negocierile dintre transportatori şi fermieri cu ministrul transporturilor s-au încheiat în jurul orei 22.00, după patru ore. Potrivit ministrului Sorin Grindeanu, discuțiile s-au finalizat cu o serie de soluţii care vor fi puse în aplicare.
„Am și semnat o minută împreună cu reprezentanții lor. Sunt lucruri pe care, urmare a acestor discuții de aproximativ patru ore, le putem face și pentru asta ne-am angajat. Alte chestiuni care nu țin de doar de Ministerul Transporturilor probabil că vor fi discutate și știu, de exemplu RCA-ul se merge la ASF. Lucrurile care țin de Ministerul Finanțelor am înțeles că vor fi discutate mâine de domnul ministru”, a spus Sorin Grindeanu, într-o declarație de presă.
Ce au obținut protestatarii
După negocieri, Ministerul Transporturilor a emis un comunicat de presă în care prezintă șase puncte pentru care părțile au agreat să fie implementate în decurs de 30 de zile:
Stabilirea unor culoare dedicate la frontiere și în Portul Constanța care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene (cele din afara UE vor trece pe un flux separat);
Reglementarea aplicării amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul în care timpii petrecuți în așteptare pentru trecerea frontierei depășesc valabilitatea rovinietei pentru ziua respectivă;
Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislația europeană și din alte state membre ale UE, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor la maximum 5%;
Stabilirea unor limite, în perioada campaniilor agricole, pentru autocamioanele care transportă cereale colectate din câmp către zonele de depozitare (distanțele se mențin în limita de 70 km, conform legii, iar tonajele pot fi depășite cu maximum 10%- raportat la tonajele legal premise);
Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licențiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanție bancară, în limita căreia se poate încheia tranzacția;
Identificarea unei soluții privind sancționarea doar a furnizor și a destinatarului în cazul depășirii încărcării camioanelor.
Anterior, delegația a purtat negocieri la Ministerul Agriculturii la capătul cărora unul din liderii fermierilor, Dănuț Andruș, a precizat că mai multe solicitări au fost asumate, printre care şi amânarea ratelor. O altă măsură se referă la compensarea în cuantum de 100 de euro la hectare pentru culturile din toamna anului 2022. „Ca termen s-a convenit până la data de 15 februarie, plata urmând a se efectua până la data de 31 mai”, a spus liderul fermierilor.
„Cred că protestele vor continua, dar nu din cauza Ministerului Agriculturii. Noi vom protesta în continuare. Ministerul Agriculturii este primul minister care şi-a asumat aceste măsuri cu termen cert. Sperăm că până miercuri, până la şedinţa de Guvern şi celelalte ministere să ia exemplu şi să-şi asume măsurile pe care le semnalăm pentru a fi rezolvate”, a spus Dănuţ Andruş.
Negocierile cu ASF, fără rezultat
Probleme în negocieri au apărut la discuțiile de sâmbătă seară dintre protestatari și reprezentanții Autorității de Supraveghere Financiară, unde nu s-a putut ajunge la niciun numitor comun şi protestatarii s-au plâns că cerinţele lor nu sunt de luat în calcul.
„Din păcate, nu s-a putut ajunge la niciun numitor comun. Am cerut un pachet de măsuri concrete, cum văd dumnealor problemele noastre pentru că noi, cerinţele pe care le-am făcut, nu pot fi luate în calcul nicicum. Să sperăm că în zilele următoare vom primi un feedback din partea ASF-ului. Din punctul meu de vedere, neputinţa e la ea acasă”, a declarat Dănuţ Andruş, citat de news.ro.
În schimb, Alexandru Petrescu, președintele ASF, a precizat că multe din solicitările transportatorilor sunt măsuri care erau în vederea instituției pentru a fi implementate în viitor. „Multe dintre solicitările lor erau şi acţiuni pe care urmam eu, cât şi colegii mei din conducere să le luăm. Vorbim de controale, vorbim de audit, toate temele sunt pe masă (….) Toate aceste măsuri sunt gândite ca final rezultat sa fie reducerea RCA-ului”, a afirmat Alexandru Petrescu.
Protestatarii rămân în Afumați
Duminică dimineaţă, mai multe autocamioane se află staţionate în localitatea Afumaţi, pe DN 2, banda 1 a sensului de mers către Bucureşti, cu intenţia de a se deplasa pe timpul zilei către Capitală, potrivit Poliției.
„Sfătuim şoferii să acorde multă atenţie tuturor manevrelor efectuate şi să evite zonele cu proteste, pentru că se va circula cu viteză foarte redusă, pe alocuri putând apărea chiar blocaje în trafic!”, a transmis Centrul Infotrafic.
Revendicările transportatorilor
Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.
Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 și respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene, şi evitarea dublei taxări
Mutarea controalelor rovinietei, cântarului şi măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere).
3. Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană
Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 de lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.
Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 de euro/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 euro/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare.
4. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:
Reglementarea unei legi antidumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă.
Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc două ore.
Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu.
Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia.
Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente.
5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport.
6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa, care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port.