Transportatorii și fermierii continuă protestele neautorizate pentru a treia zi consecutivă vineri, 12 ianuarie, după ce seara precedentă s-au confruntat pe Centura Capitalei cu filtrele instituite de polițiști și jandarmi, care le blochează accesul în București.
Zeci de camioane, autovehicule ale unor firme de transport şi utilaje agricole sunt pe șoseaua de Centură și încearcă să intre în București pentru a protesta în Piața Victoriei, dar filtrele Poliției și Jandarmeriei împiedică accesul camioanelor și tractoarelor spre Capitală.
Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a declarat că pe el nu l-au contactat reprezentanți ai transportatorilor sau fermierilor pentru a-i cere autorizație de protest în Piața Victoriei, potrivit hotnews.ro. Edilul a afirmat că va autoriza protestul, singura condiție fiind „să nu afecteze activitatea curentă a bucureștenilor”.
„Legea spune că autorizația pentru proteste este dată de primar, iar de la începutul mandatului meu noi am autorizat toate protestele. În acest caz nu avem depusă o cerere de către inițiatori, iar când o vom avea, vom întruni o comisie din care fac parte reprezentanți ai Poliției, ai Jandarmeriei și, evident, vor fi invitați și reprezentanți ai transportatorilor. Nu există motive ca acest protest să fie respins, în condiții în care nu va fi paralizată activitatea curentă a buzureștenilor”, a spus Nicușor Dan.
Liderii organizaţiilor patronale ale transportatorilor au declarat pentru News.ro că abia săptămâna viitoare vor să solicite autorizarea unui protest în Piaţa Victoriei, acolo unde reprezentanţii fermierilor vor să proteste cu utilaje agricole.
Revendicările protestatarilor
Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.
Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene şi evitarea dublei taxări
Mutarea controalelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
3. Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană
Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 de lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.
Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 de euro/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 euro/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare
4. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:
Reglementarea unei legi antidumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă.
Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc două ore
Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu
Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia
Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente.
5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport
6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa, care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port.
Protestul, confiscat politic
Transportatorii și fermierii din ţară erau așteptați miercuri, 10 ianuarie, în prima zi de protest, să vină cu tirurile și utilajele agricole în București, dar acest lucru nu s-a întâmplat.
O zi mai târziu, sute de transportatori din toată ţara au participat la a doua zi de protest, iar camioanele au pornit spre seară către Bucureşti pentru a se alătura angajaţilor firmelor de transport care protestează pe centura Capitalei.
Președintele AUR, George Simion, a mers joi seară, 11 ianuarie, la Chiajna pentru a discuta cu transportatorii și fermierii. El s-a declarat solidar cu protestatarii și a cerut să fie lăsați să intre în București. Însă unii dintre cei prezenți i-au cerut însă să plece pentru a nu confisca politic protestul lor.
Un alt lider politic a venit la protest, este vorba despre senatoarea Diana Șoșoacă. Aceasta le-a cerut forțelor de ordine să îi arate ordinul prin care se interzice intrarea manifestanților în București, dar protestarii s-au dezis și de Șoșoască, a relatat hotnews.ro.
O delegaţie a transportatorilor a fost primită joi, 11 ianuarie, de reprezentanți guvernamentali pentru a își prezenta revendicările. Ministrul Transportorilor, Sorin Grindeanu, a agreat cu reprezentanții unei asociații să reia discuțiile miercurea viitoare.
Ministrul de interne Cătălin Predoiu, a făcut apel la calm și a precizat că polițiștii nu fac altceva decât să respecte legea prin faptul că blochează intrarea în București, iar transportatorii nu vor putea intra în Capitală dacă nu vor obține o autorizație de protest.