Actele necesare pentru ITP în 2024 nu sunt foarte multe, procedura fiind una destul de simplă. Este bine de știut însă că valabilitatea și prețul pentru ITP variază în funcție de tipul și vechimea autovehiculului.
Potrivit legii, la fiecare inspecţie tehnică periodică - ITP, maşinile trec sau nu de verificare în funcţie de cât de grave sunt problemele tehnice pe care autoturismul le are. În cazul celor minore, legea prevede că se va putea trece de ITP. Dacă se constată deficiențe majore însă, proprietarul este obligat să le remedieze în termen de 30 de zile și să revină în service cu cele patru acte necesare ITP.
Acte necesare ITP în 2024
Lista cu acte necesare ITP în 2024 este una restrânsă și conține următoarele documente:
Certificat de înmatriculare al autovehiculului (talonul auto) - original sau, după caz, autorizația provizorie de circulație
Actul de identitate al conducătorului auto - original
Poliță RCA (Asigurare de Răspundere Civilă Auto) valabilă la data inspecției - original
Cartea de identitate a autovehiculului (CIV) - original-securizată de RAR
În cazul în care proprietarul este o societate de leasing se acceptă copie după cartea de identitate a autovehiculului ștampilată de proprietar cu mențiunea „conform cu originalul”.
Cât costă ITP în 2024
După ce știm lista cu acte necesare pentru ITP, mulți dintre noi ne întrebăm cât costă ITP-ul. Prețul pentru inspecția tehnică periodică poate fi între 110 și 200 de lei și variază în funcție de service-ul ales pentru realizarea ITP, dar și de tipul autoheviculului. Unele companii cer un tarif diferențiat în funcție de motorizare: benzină, diesel sau GPL.
Așadar, pentru un autoturism pe benzină sau diesel, prețul ITP ajunge undeva la 150-180 de lei.
Prețul ITP-ului în cazul unui microbuz, unei autoutilitare sau al unui autoturisme 4×4 poate varia între 160 și 200 de lei. În cazul motocicletelor sau mopedelor, costul ITP poate varia între 90 și 130 de lei.
Valabilitate ITP în 2024
Valabilitatea ITP-ului variază în funcție de vechimea autovehicului, dar și de gabaritul ori destinația de utilizare a acestuia:
Mașini noi - ITP la 3 ani. Termenul pentru efectuarea primei inspecții se socotește de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecție tehnică periodică, de la data celei precedente.
Autovehicule care au mai puțin de 8 locuri - ITP valabil 2 ani
Mașini mai vechi de 12 ani - ITP valabil 1 an
Mașini destinate transportului de persoane în regim de taxi și auotevhicule care au mai mult de 8 locuri - ITP valabil 6 luni
Autovehicule destinate transportului de mărfuri, având o masă totală maximă mai mare de 3.500 kg - ITP valabil 1 an;
Autovehicule cu cel puțin 4 roți, destinate transportului de mărfuri, având o masă totală maximă ce nu depășește 3.500 kg - ITP valabil 1 an;
Motociclete, mopede, autovehicule cu 3 roți și cvadricicluri- ITP valabil 2 ani;
Ce amendă se dă pentru ITP expirat
Potrivit codului rutier, din 2024, nu se mai aplică plafonarea punctului de amendă. Până la finalul anului 2023, valoarea unui punct de amendă era de 145 de lei. Acesta fusese plafonat la nivelul de 10% din salariul minim din 2017. Legea a fost schimbată în 2023, astfel că din 2024 punctul de amendă va fi calculat la nivelul de 5% din salariul minim pe economie. Ceea ce înseamnă, cel puțin în prima parte a anului viitor, că un punct de amendă este 165 de lei.
Astfel, există cinci clase de sancțiuni:
clasa I (2-3 puncte-amendă): 330 – 495 lei;clasa a II-a (4-5 puncte-amendă): 660 – 825 lei;clasa a III-a (6-8 puncte-amendă): 990 – 1.320 lei;clasa a IV-a (9-20 de puncte-amendă): 1.485 – 3.300 lei;clasa a V-a (21-100 de puncte-amendă): 3.465 – 16.500 lei.
Practic, cea mai mică amendă pe care o poate primi un șofer, ar fi de 330 lei. Iar cea mai aspră sancțiune ar fie de 16.500 de lei, adică peste 3.000 de euro.
Amendă totală de până la 6.600 de lei pentru ITP expirat
În momentul în care ești prins cu ITP expirat, vei primi două amenzi. Una va fi pentru conducerea unui autoturism fără ITP valabil, iar cea de-a doua, pentru conducerea unei mașini a cărei înmatriculare a fost suspendată. Ambele abateri se pot sancționa cu până la 20 de puncte de amendă fiecare.
Mai exact, când un conducător auto circulă cu ITP expirat, acesta riscă o amendă între 1.485 – 3.300 lei. În plus, îi va fi reținut și certificatul de înmatriculare al mașinii (talonul) și confiscate plăcuțele.
Un alt aspect important este că, în situația în care expiră ITP-ul, înmatricularea este suspendată automat. Așadar, dacă un conducător auto circulă cu ITP-ul expirat riscă și o amendă pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării, ce presupune, de asemenea, 20 de puncte-amendă, valoarea totală a amenzii putând ajunge astfel la 6.600 de lei, față de 5.800 de lei cum era până anul trecut.
Vezi si cum se poate face ITP într-o altă țară UE pentru o mașină înmatriculată în România
Ce să verifici la mașină înainte de ITP
Ca să fii sigur că obții certificatul ITP, verifică mai întâi următoarele componente și accesorii ale mașinii:
Discuri / Plăcuțe: să aibă destul material de fricțiune și să nu fie crăpate
Conducte frână: să nu aibă segmente ruginite sau deteriorate
Direcție: să fie reglat sistemul de direcție
Anvelope: să corespundă ca dimensiune cu cele din cartea de identitate a mașinii
Rugina: să nu fie rugină pe niciuna dintre zonele de caroserie: aripi, portiere, praguri
Lumini: Toate luminile (faruri, lumini de semnalizare, lumini spate, lumini de avarie, lumini de poziție și de frână) trebuie să fie funcționale:
Jante și pneuri: jantele și pneurile nu trebuie să fie deteriorate și adâncimea benzii de rulare a pneurilor să fie este de cel puțin 2 milimetri
Parbriz: să nu existe crăpături pe parbriz
Stergătoare: să nu existe rupturi sau găuri în cauciucul de la stergătoare
Lichid de spălare geamuri: să existe suficient lichid de spălare geamuri, pentru că este o condiție eliminatorie la ITP
Combustibil și ulei de motor: să fie destul combustibil și ulei de motor pentru că se face o testare a nivelului de emisii
Scaune și centuri de siguranță: centurile de siguranță să fie funcționale. Scaunul șoferului să poată fi reglat în față și în spate
Claxon: Dacă nu funcționează claxonul, acesta trebuie reparat înainte de ITP
Lumini de avertizare de pe panoul de instrumente: toate luminile de pe bord trebuie să se aprindă și să se stingă la introducerea cheii în contact. Vitezometrul trebuie să funcționeaze
Placuțe de înmatriculare să fie curate și lizibile
Pachet legislativ obligatoriu: trusa de prim ajutor, setul de triunghiuri reflectorizante, stingător și vesta reflectorizantă.
În ce situație nu se trece de ITP
Legea prevede că inspecția tehnică periodică poate fi trecută chiar și în cazul în care se constată deficiențe minore. Însă în cazul celor majore, proprietarul este obligat să remedieze problemele și să revină la inspecție. Iată clasificarea problemelor tehnice, potrivit legii:
deficiențe minore: deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore;
deficiențe majore: deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante;
deficiențe periculoase: deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.
Cum verifici dacă ITP-ul a fost înregistrat pe site-ul RAR
Posesorii de autovehicule au posibilitatea de a verifica pe site-ul Registrului Auto Român (www.rarom.ro) dacă inspecţia tehnică periodică (valabilă) a vehiculului deţinut este înregistrată în baza de date.
Acolo, ei vor completa seria Cărţii de Identitate a Vehiculului (CIV), sau seria caroseriei.
Dacă posesorii de vehicule sunt siguri că ITP-ul a fost corect efectuat într-o staţie autorizată de R.A.R. pentru această activitate, şi totuşi nu se regăsesc în baza de date a Registrului, ei pot completa un formular de sesizare.