Acte necesare pentru ajutorul de deces

acum 11 luni 98

Ajutorul de deces reprezintă sprijinul financiar pe care statul îl oferă o singură dată, în baza unor documente justificative, în cazul decesului asiguratului, al pensionarului sau al unui membru de familie care se află în întreținerea titularului la data decesului. Iată care este lista cu acte necesare pentru ajutorul de deces!


Ajutorul de deces reprezintă suma de bani pe care statul o achită în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, unei singure persoane.


Cui se achită ajutorul de deces


Ajutorul de deces se achită unei singure persoane, care poate fi, după caz:


soţul supravieţuitor;
copilul;
părintele;
tutorele;
curatorul;
Oricare persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menţionate mai sus.

În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achită asiguratului sau pensionarului al cărui membru de familie a decedat.


Membru de familie, în sensul legii, poate fi:


soţul/soţia;
copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, copiii, indiferent de vârstă, aflaţi în întreţinere, dacă au devenit inapţi pentru muncă din cauza stării de sănătate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.

În situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia.


Acte necesare pentru ajutorul de deces - dacă decedatul era pensionar


cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
cupon pensie decedat;
certificat de deces (în original);
dovadă că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, inclusiv declaraţie a solicitantului ajutorului de deces;
actul de identitate al solicitantului (în original);
acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (în original).

Acte necesare pentru ajutorul de deces - dacă decedatul era asigurat în sistemul public de pensii


Cerere-tip;
Certificat de deces (în original);
Act de identitate al solicitantului (în original);
Acte de stare civilă ale solicitantului din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (în original);
Dovada că solicitantul a suportat cheltuielile de deces, în original –  factură fiscală/chitanță sau declarație pe proprie răspundere (în situația în care solicitantul este soțul supraviețuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul) ori declarație pe proprie răspundere autentificată (la notar în cazul altor persoane);
Declarație pe propria răspundere că aceste cheltuieli au fost suportate integral de către solicitant (formular „Declarație Aparținător”);
Adeverință de salariat în care se menționează că decedatul era salariat și nu a beneficiat de concediu fără salariu sau absențe nemotivate la data decesului (în original).

Acte necesare pentru ajutorul de deces - dacă decedatul nu a avut un drept propriu de asigurări sociale, dar un membru al familiei era asigurat în sistemul public de pensii


Cerere-tip (formular) Anexă 11;
Certificat de deces (în original);
Act de identitate al solicitantului (în original);
Acte de stare civilă ale solicitantului din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (în original);
Dovada că solicitantul a suportat cheltuielile de deces, în original –  factură fiscală/chitanță sau declarație pe proprie răspundere (în situația în care solicitantul este soțul supraviețuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul) sau declarație pe proprie răspundere autentificată (la notar în cazul altor persoane);
Declarație pe propria răspundere că aceste cheltuieli au fost suportate integral de către solicitant (formular „Declarație Aparținător”);
Declarația pe propria răspundere că nu avea calitatea de pensionar/asigurat și nu realiza venituri (formular „Declarație Membru”);
Adeverință de salariat în care se menționează că decedatul era salariat și nu a beneficiat de concediu fără salariu sau absențe nemotivate la data decesului (în original).

Acte necesare pentru ajutorul de deces - dacă decedatul era membru de familie care nu a avut drept propriu de asigurări sociale și s-a aflat în întreținerea solicitantului pensionar


cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
cupon pensie solicitant;
certificat de deces (in original);
dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, inclusiv declaraţie a solicitantului ajutorului de deces;
actul de identitate al solicitantului (în original);
acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (in original);
declaraţie că solicitantul l-a întreţinut pe decedat.

Se vor prezenta și următoarele documente, după caz:


act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt și data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârstă cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original).

În situația în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiția prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă și data ivirii acesteia.


Cât este ajutorul de deces - cuantumul ajutorului de deces în 2023


Cuantumul ajutorului de deces, suma care se primește după deces, se stabilește în fiecare an prin Legea Bugetului Asigurărilor sociale de stat. Cuantumul nu poate fi mai mic decât valoarea câștigului salarial mediu brut.


Ajutorul de deces, de înmormântare, a crescut cu 700 de lei în anul 2023, astfel a ajuns la valoarea totală de 6.789 de lei.


Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile de la solicitare de către:


Casa teritorială de pensii: în cazul decesului pesionarului sau al asiguratorului, un membru de familie al acestuia;
Instituția care gestionează bugetul asiguratorilor pentru șomaj: în cazul decesului șomerului sau al unui membru de familie al acestuia.

Sursă info: cpmb.ro


Citește și: Calendar Ortodox 2024


Sursa: https://www.libertatea.ro/stiri/acte-necesare-ajutorul-de-deces-4745522

Citiți întregul articol

Declinarea răspunderii !!!

SP1.RO este un agregator automat de știri din România. În fiecare articol, preluat de SP1.RO cu maxim 500 de caractere din articolul original, este specificat numele sursei și hyperlink-ul către sursă.

Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (caleaeuropeana.ro).

Dacă sunteți proprietarul conținutului și nu doriți să vă publicăm materialele, vă rugăm să ne contactați prin e-mail la [email protected] și conținutul va fi șters în cel mai scurt timp posibil.