Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat miercuri, 1 noiembrie, că Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila va fi recepţionat de CNAIR doar când constructorul va remedia, pe cheltuiala lui, toate abaterile constatate, fără să precizeze concret despre ce este vorba.
„Acest pod nu a fost recepţionat, iar cei de la CNAIR nu îl vor recepţiona până când toate neconformităţile nu vor fi înlăturate. Ce este important, siguranţa pasagerilor în trafic nu este pusă în pericol. Nu există aşa ceva, pentru că altfel nu s-ar fi dat în circulaţie. Până nu vor fi înlăturate toate acele neconformităţi, o parte pe care le-aţi semnalat, o altă parte care au apărut în rapoartele cerute de CNAIR, noi am cerut acele expertize independente de la mai mulţi experţi, care să ne spună dacă lucrările făcute sunt conforme sau nu, CNAIR nu va recepţiona această lucrare”, a spus Sorin Grindeanu, aflat la Brăila, potrivit Agerpres.
Și a continuat: „Nu va fi recepţionată această lucrare, până când această companie, pe propria cheltuială, nu va îndepărta toate neconformităţile. Mi-aş fi dorit să nu existe aceste neconformităţi, dar atât timp cât nu este pusă în pericol siguranţa pasagerilor în trafic, atât timp cât aceste neconformităţi vor fi înlăturate pe cheltuiala companiei, tot timpul o să aleg aceeaşi variantă, de a da în circulaţie acest pod. Nu să stăm să ne uităm la el vreo şase luni, până când se termină toate acele neconformităţi, care nu pun în pericol siguranţa în trafic”.
Ministrul Transporturilor a precizat că revendicările pe care CNAIR le are către constructor sunt de peste 80 milioane de lei, dar că ele ar putea creşte dacă termenul de descărcare pe Jijila nu va fi respectat.
El a mai spus că pe pod ar trebui să se circule 24 de ore din 24, nu cu restricţii pe timpul nopţii, de luni până vineri, între orele 21.00 şi 6.00, așa cum este acum.
„În luna iulie, când s-a dat drumul la circulaţie, şi-au luat angajamente măreţe că vor da jos macaralele, că pe parcursul nopţii vor reuşi să facă acest lucru. Din ce am văzut azi, de dimineaţă, împreună cu domnul Tudose, au reuşit să dea parţial prima macara. Domnule director (CNAIR), dacă vor continua aşa, aş vrea să luaţi decizia să se circule şi pe timpul nopţii. Nu văd motivul pentru care este întreruptă circulaţia peste noapte, atâta timp cât aceste macarale nu sunt demontate”, a spus Grindeanu.
Numeroase nereguli, după inaugurare
Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, al treilea ca mărime din Europa și una dintre cele mai complexe lucrări de infrastructură din România, a fost inaugurat pe 6 iulie, în prezența mai multor oficiali, inclusiv a ministrului Sorin Grindeanu, după 5 ani de lucrări.
Contractul a fost semnat în ianuarie 2018, iar termenul inițial de finalizare a fost 2021. Ulterior, au fost avansate mai multe termene, care însă nu au fost respectate. În total, costurile s-au ridicat la aproximativ 500 de milioane de euro.
La puțin timp după inaugurare, au apărut mai multe nereguli. Mai întâi, în august, pe podul de la Brăila au fost constatate denivelări despre care CNAIR a spus că au fost cauzate de nerespectarea restricțiilor de tonaj în zilele caniculare. După câteva zile, șoferii nu au mai putut traversa podul, care era închis întrucât constructorul nu a considerat ziua de Sfânta Maria drept sărbătoare legală. Apoi, la finalul lunii august, o filmare apărută în spațiul public arăta cum șuruburile podului se desprindeau ușor, iar CNAIR a dat vina pe neglijența constructorilor și, după verificări, a transmis că 0,4% dintre cele 100.000 de șuruburi erau slăbite.