Între 50 și 300 de milioane de dolari pe zi a pierdut economia americană din cauza dezinformărilor cu privire la vaccinurile împotriva COVID-19, arată un articol scris de Monica L. Wang, cercetătoare și expertă în domeniul sănătății publice, în publicația The Conversation.
Aproximativ 319.000 de decese cauzate de COVID-19, care au avut loc între ianuarie 2021 și aprilie 2022 în SUA, ar fi putut fi prevenite, dacă persoanele respective ar fi fost vaccinate, potrivit unor date publicate de Universitatea Brown din SUA, citate de publicația The Conversation, într-un articol despre creșterea dezinformării pe teme de sănătate. Autoarea este Monica L. Wang, profesoară universitară, cercetătoare și expertă în domeniul sănătății publice.
Miturile și informațiile false pe teme de sănătate pot duce, în multe cazuri, la pierderi de vieți omenești și costuri economice uriașe.
<strong>Dezinformarea cu privire la vaccinurile împotriva COVID-19 a costat economia americană între 50 și 300 de milioane de dolari pe zi, din cauza spitalizărilor, a bolilor pe termen lung, a vieților pierdute și a pierderilor economice cauzate de absența de la locul de muncă, scrie Monica Wang.</strong>
Cei mai mulți adolescenți se informează de pe rețelele sociale despre sănătate
Cele mai multe mituri și dezinformări pe teme de sănătate vizează vaccinurile, dar există o abundență de dezinformare pe rețelele de socializare privind dietele și tulburările alimentare, fumatul sau consumul de substanțe, bolile cronice și tratamentele medicale, se arată în articolul din The Conversation.
O cercetare realizată de autoarea articolului, precum și alte studii arată că majoritatea adolescenților și tinerilor își iau informațiile pe teme de sănătate de pe rețelele sociale. Dar pentru mulți e greu să navigheze acest labirint de informații și să discearnă ce e adevărat și ce e fals.
De exemplu, o analiză a postărilor de pe Instagram și TikTok din 2022 până în 2023, realizată de The Washington Post și de site-ul The Examination, a constatat că industria alimentară, cea de băuturi și cea de suplimente alimentare au plătit zeci de influenceri dieteticieni pentru a posta conținut care promovează sucurile dietetice, zahărul și suplimentele, conținut care a ajuns la milioane de spectatori. Relațiile dieteticienilor cu industria alimentară nu au fost însă întotdeauna prezentate clar telespectatorilor.
Sfaturile de sănătate erau, de fapt, reclame mascate și nemarcate.
Dezinformarea în materie de sănătate afectează și animalele
Studiile arată că dezinformarea în materie de sănătate, de pe rețelele de socializare, are ca rezultat reducerea numărului de persoane care se vaccinează. Poate crește, de asemenea, riscul altor pericole pentru sănătate, cum ar fi alimentația dezordonată sau bolile cu transmitere sexuală.
Dezinformarea în materie de sănătate s-a extins chiar și la sănătatea animalelor. Un studiu din 2023 a aflat că 53% dintre proprietarii de câini intervievați au declarat că sunt sceptici în privința vaccinurilor pentru animale de companie.
Unul dintre motivele principale care stau la baza răspândirii dezinformării în materie de sănătate este scăderea încrederii în știință și în autorități.
Exemple de tactici de dezinformare. „Este doar o glumă”
Una dintre tacticile de dezinformare folosite pe net este „hahaganda”, arată un alt articol din The Conversation. Agenții de dezinformare se folosesc de meme-uri și de diferite discursuri pentru a lua în râs probleme serioase, pentru a-i ataca pe alții, pentru a minimiza violența sau a dezumaniza și pentru a devia vina.
O altă tactică este cea prin care agenții de dezinformare pretind că au acces exclusiv la secrete despre care susțin că sunt ascunse în mod intenționat: „Presa nu va relata acest lucru” sau „Guvernul nu vrea ca voi să știți” ori „Nu ar trebui să vă spun asta”.
Foto ilustrativ: 123rf