Familia victimei a înaintat un proces civil. Ea cere spitalului 7 milioane de euro daune. Dacă va câștiga, orice sumă peste 100.000 de euro rămâne neasigurată și poate fi achitată doar de stat, pentru că istoria insolvențelor din asigurări arată că de la masa credală se recuperează puțin.
Spitalul Județean de Urgențe Mavromati din Botoșani are asigurarea de malpraxis încheiată cu compania falimentară Euroins. „Este normal că mă îngrijorează, dar expiră pe 15 decembrie și vom vedea ce vom face ulterior”, a declarat dr. Monica Adăscăliței, managerul unității medicale.
„Nu contează ce vor face după 15 decembrie. Contează că în august, când s-a produs evenimentul tragic, spitalul era asigurat la Euroins. În toate cazurile de acest gen, Fondul de Garantare a Asiguraților poate despăgubi până la suma de 500.000 de lei, echivalentul a 100.000 de euro”, a explicat un specialist în asigurări, pentru ziar. Și diferența? „Se pot înscrie la masa credală”, a spus expertul.
Dar istoria recuperărilor de la masa credală la falimentele Astra, Carpatica și City arată rău, a confirmat un alt specialist. Ceea ce înseamnă că, pe baza unei eventuale decizii a instanței, va putea plăti Consiliul Județean Botoșani, cel care are în subordine Spitalul Județean, și nu asiguratorul de malpraxis. Cum arată cazul?
Noaptea suferinței
Alexandra Ivanov a murit la Spitalul Județean de Urgențe Mavromati pe 18 august, după ce s-a internat cu dureri în urma unei sarcini care s-a oprit înainte de termen. După ce a îndurat toată noaptea durerile fără a primi ajutor din partea medicilor, starea acesteia s-a agravat dimineață, când tânăra s-a stins din viață.
După protestele în care mii de oameni au ieșit în stradă și plângerile penale depuse de familie, cea din urmă a decis să dea în judecată spitalul. Iar avocata care o reprezintă a anunțat în presa locală din Botoșani că va cere 7 milioane de euro din partea unității medicale, dacă va fi găsită vinovată.
Pe parcursul anului 2023, unitatea medicală a avut asigurarea medicală de malpraxis încheiată cu firma Euroins, declarată în faliment pe 6 iunie 2023. Ziarul a documentat pe larg, într-o investigație, situația companiei.
„Mă îngrijorează”, spune managerul Adăscăliței
Situația este confirmată de managerul unității medicale, dr. Monica Adăscăliței.
Adăscăliței a fost numită în funcție după decesul Alexandrei. „Am înțeles că se va solicita o sumă foarte, foarte mare. Eu nu pot să vorbesc în numele fostei conduceri, care a încheiat această asigurare și care expiră în 15 decembrie. E normal că mă îngrijorează, nu este ok această asigurare ca să poți acoperi orice fel de daune”, a menționat ea.
Adăscăliței susține că e prima astfel de problemă în cadrul spitalului botoșănean.
Contractul cu CNAS impune spitalelor asigurare de malpraxis
„Spitalul nu a avut niciodată dosare de malpraxis și cu atât mai mult mă îngrijorează că avem această asigurare încheiată. Vom vedea care este situația când expiră, dar în primul rând orice asigurare este pentru a proteja beneficiarul, fie că este medic sau instituție”, a declarat dr. Monica Adăscăliței, managerul unității medicale, pentru Libertatea.
Surse din Casa Națională pentru Asigurări de Sănătate au explicat pentru Libertatea că spitalele au nevoie de o asigurare de malpraxis, la fel ca fiecare medic care profesează acolo, pentru a putea fi semnat anual contractul de decontare a serviciilor medicale. Fără această asigurare depusă la dosar, o unitate medicală nu poate intra în contract cu CJAS (Casa Județeană de Asigurări de Sănătate) locală.
Casele de asigurări de sănătate, cele județene și cea națională, sunt principalele surse de venit pentru spitalele din România.
Alt manager: „Asiguratorii aproape nici nu se uită la noi, cu Euroins era ușor”
În plus, nu este întotdeauna ușor pentru spitale să obțină astfel de asigurări. Libertatea a discutat cu managerul unui spital care are unitate de primire a urgențelor din Moldova. În condiții de confidențialitate, managerul a spus că au fost nevoiți să se roage de asiguratori pentru a obține o astfel de poliță.
„Totul se face prin achiziție directă, dar asiguratorii nu vor. Îți cer dosarele în care ești implicat și se uită pe ele și văd acolo 80 de dosare. Păi da, domnule, dar eu sunt spital de urgențe, trebuie să mă îndrept să-mi recuperez cheltuielile în cazuri de accidente produse de persoane sub influența băuturilor alcoolice. Nu sunt eu cel dat în judecată. Și noi mai avem un precedent, am plătit daune de 200.000 de euro într-un caz, și asiguratorii aproape nici nu se uită la noi”, a spus managerul.
Acesta a explicat că Euroins a fost singura care le-a oferit polițe fără prea multe solicitări de documente și informații, „dar erau sume foarte mici, nu puteam încheia pe ele, nu acopereau nimic”. În prezent, au reușit cu greu să găsească un asigurator. „Dar a fost foarte greu, ne-au dat-o după negocieri și după ce ne-am rugat de ei să fie o sumă decentă”.
Traseul banilor în cazul procesului pierdut
În cazul în care este pierdut un proces, spune managerul, iar despăgubirile sunt mai mari decât acoperă polița, diferența va fi recuperată de spital de la medicii care vor fi găsiți vinovați.
„Suntem obligați de Curtea de Conturi în momentul de față”, a spus acesta.