Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a contractat o firmă care a dezvoltat o criptomonedă, pentru a se ocupa de crearea unui sistem de combaterea dezinformării și a propagandei prin utilizarea inteligenței artificiale. Este vorba despre Mware Solutions, acuzată că a recurs la tehnica „pump and dump” (creșterea artificială a unei criptomonede, iar apoi vânzarea tuturor monedelor), cu ajutorul lui John McAfee, fondatorului antivirusului omonim, scrie PressOne.
La licitația MAE, pentru crearea sistemului de combaterea dezinformării și a propagandei cu ajutorul inteligenței artificiale, singurul participant a fost Mware Solutions, contractul fiind de 3,19 milioane de lei.
MAE dorește urmărirea „actorilor de dezinformare externă”
„Actori maligni statali și non statali au dezvoltat strategii și practici de manipulare informațională și interferență (FIMI) cu efect devastator pentru integritatea spațiului de informare publică. (…) Oportunitatea acestui proiect rezultă din necesitatea de a înțelege fenomenul FIMI și de a genera rapid și eficient mesaje de contracarare, de a avea o mai mare reziliență la dezinformarea în domeniul politicii externe și a contracara efectele acesteia în mediul online”, a explicat ministerul pentru PressOne.
În același comunicat este precizat și faptul că sistemul pe care instituția îl dorește vizează „actori de dezinformare externă” și nu „poziții ale unor persoane sau organizații din România”.
Firma câștigătoare a licitației spune că este singura din România care colectează, examinează și analizează seturi foarte mari de date. La o căutare pe Google însă legată de analiză mare de date, sunt listate alte zeci de firme.
Măsurarea campaniilor publicitare prin blockchain
Unul dintre produsele aflate în dezvoltate de Mware Solutions este Sether, care, prin puterea tehnologiei blockchain (registru cu liste de date care sunt legate între ele), ar fi măsurat în timp real, după niște parametri preciși, impactul campaniilor de publicitate în social media.
Pentru acoperirea costurilor acestui proiect, compania a dezvoltat criptomoneda SETH, pentru care a creat și o campanie de crowdfunding (tehnică de finanțare a proiectelor folosind resurse online).
Practic, prin această tehnică se minează mai multe monede care sunt vândute în schimbul banilor reali sau al unor criptomonede mai valoroase. Investitorii sunt atrași cu promisiunea că proiectul va fi unul revoluționar și de mare succes, deci valoarea criptomonedei va crește, iar ei vor face profit.
Mware Solutions a scos la vânzare 20 de milioane de monede SETH.
„Potențialul ei ar putea egala succesul lui Twitter”
Pentru promovarea acestei campanii de crowdfunding, Mware Solutions a apelat la John McAfee, afacerist care promova criptomonede, care a postat pe X (fostul Twitter): „Pentru trolii care spun că recomand doar criptomonede lipsite de valoare – citiți raportul tehnic pentru Sether. E genial. Sether este, de asemenea, prima monedă pentru marketing social. Potențialul ei ar putea egala succesul lui Twitter. Așa că trolați în altă parte sau fiți înțelepți și cumpărați Sether”.
Comisia pentru Bursă și Valori Mobiliare din Statele Unite (SEC) l-a acuzat pe McAfee că, deși s-a prezentat drept un investitor imparțial atunci când a promovat diferite proiecte, a fost, de fapt, răsplătit cu „active digitale” în valoare de 23 de milioane de dolari.
Practic, companiile s-au folosit de influența lui pentru a promova proiecte de criptomonede în schimbul unor sume de bani.
„Erau multe promisiuni legate de o metodă revoluționară, nemaivăzută”
O astfel de mișcare se numește „pump and dump” în lumea criptomonedelor: mai întâi crești artificial și accelerat prețul monedei, prin promovarea lor, ca apoi să vinzi rapid tot ce ai. Cei care pun la cale schema ies pe profit, în timp ce restul investitorilor pierd bani.
Potrivit anchetatorilor, lui McAfee și asociaților săi li se promiseseră 30% din banii strânși prin campania inițială de crowdfunding, plus un „procent semnificativ” din criptomonedele ce aveau să fie emise.
„Erau multe promisiuni legate de o metodă revoluționară, nemaivăzută de a folosi blockchain-ul. Și n-au livrat nimic, doar un site, atât. Au tot amânat data de lansare și apoi, încet-încet, au dispărut. N-au justificat deloc amânările repetate. Aveau bani, aveau echipa care să pună în aplicare ce au promis și nici nu exista COVID pe vremea aia, ca să aibă vreo scuză. Le-am trimis mesaje private, email-uri, dar n-am primit niciun răspuns”, susține un olandez care a investit în SETH, pentru PressOne.
Cum se apără conducerea Mware
Directorul tehnic Flavius Burcă al Mware Solutions a declarat pentru PressOne: „N-a fugit nimeni, nicăieri. Este o firmă serioasă și banii se investesc în continuare. Lucrurile merg înainte. Din păcate, tot ce a făcut McAfee ne-a dărâmat pe noi, ca proiect. Din cauza asta, am hotărât la un moment dat să delistăm complet moneda, de peste tot, ca să limităm un pic damage-ul”.
PressOne a solicitat firmei Mware Solutions să le ofere informații privind traseul celor 20 de milioane de criptomonede, însă directorul Ovidiu Oancea a spus că este plecat din țară și va arăta traseul când se va întoarce.
Burcă susține că echipei i-au fost alocate 10% din monedele SETH emise, iar fiecare membru a făcut cu ele ce a vrut. Unii au vândut, alții le-au păstrat. Acesta spune că se află printre cei care au păstrat, deși nu poate preciza cu exactitate câte monede SETH mai deține. Documentația tehnică a proiectului îl contrazice: potrivit acesteia, companiei i-ar fi fost rezervate, de fapt, 35% dintre monede, mai scrie publicația.