Asociația Constructorilor de Autoturisme din România (ACAROM), care reprezintă Dacia și Ford, dar și mulți furnizori de componente, critică, într-un comunicat, reducerea valorii tichetelor Rabla și Rabla Plus, anunțate într-un proiect de ordonanță de urgență publicat de Ministerul Finanțelor, miercuri, 13 decembrie.
Proiectul Guvernului prevede reducerea tichetului Rabla la maximum 3.500 de lei pentru casarea unei mașini și 5.000 de lei pentru casarea a două autoturisme. Concomitent, scade valoarea de la 54.000 de lei la 10.000 de lei pentru programul Rabla Plus, prin care se pot cumpăra autoturisme electrice, hibride și pe hidrogen.
„După 3 ani de crize succesive care au afectat puternic sectorul auto, atât producția, cât și comerțul cu vehicule noi și serviciile aferente; după adoptarea unor măsuri fiscale nediscutate în prealabil cu mediul de afaceri, care impactează direct sectorul auto (taxarea cu 1% a cifrei de afaceri, impozitul pe microîntreprinderi etc.), am constatat cu stupoare că Ministerul Finanțelor - Guvernul României propune spre adoptare noi măsuri a căror aplicare va impacta grav sectorul auto din România”, arată ACAROM.
Astfel, modificarea într-un mod total neprevăzut și dezechilibrat a cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) și a programului Rabla Plus (la 1/5 din valoarea actuală) va duce la o prăbușire a pieței de vehicule noi, coroborată cu o creștere exponențială a importului de vehicule second hand.
ACAROM:
Asociația se așteaptă ca în acest an piața de autoturisme noi să atingă 145.000 unități, cu contribuția majoră a programelor Rabla și Rabla Plus.
Însă odată cu noile măsuri, ar urma să scadă până la 80.000 de unități, conform ACAROM.
Astfel, se anulează toate efectele pozitive din ultimii ani, mai spun constructorii auto.
Efecte negative
Asociația Constructorilor de Autoturisme arată și care vor fi efectele:
neîncasarea TVA și a taxelor/contribuțiilor aferente achiziției de vehicule noi, respectiv cele 65.000 de mașini care se așteaptă să nu mai fie vândute, din cauza scăderii pieței;
creșterea nivelului de poluare prin îmbătrânirea parcului auto, respectiv importuri mai mari de vehicule second hand, plus amânarea deciziei de reînnoire a vehiculelor deja deținute;
creșterea comerțului cu vehicule second hand importate. Conform ACAROM au fost importate peste 1,5 milioane unități în ultimii patru ani, din care peste 80% sunt mai vechi de 8 ani. Asociația acuză că marea majoritate nu sunt fiscalizate;
impredictibilitate pentru mediul de afaceri cu activități de distribuție și vânzare de vehicule noi, respectiv scăderi de volume de vânzări, de cifră de afaceri, profitabilitate, dar și aport fiscal la bugetul național;
afectarea directă a cetățeanului român căruia i se reduce speranța achiziționării unui vehicul nou cu suportul acestor programe, pentru că o valoare „nesemnificativă” a tichetelor va descuraja achiziția unui vehicul nou.
Constructorii și furnizorii lor cer analizarea rapidă a efectelor măsurilor propuse și să acționeze astfel încât să nu fie afectat trendul de reducere a poluării prin reînnoirea parcului auto.
De ce scad tichetele
Proiectul Guvernului vine în contextul în care România se confruntă cu problema găurii bugetare atât în acest an, cât și pentru anul 2024.
România își asumase un deficit bugetar de 4,4% din PIB în acest an și de 3% anul următor, însă a negociat noi ține cu Comisia Europeană.
Astfel, pentru acest an ținta este de 5,5%, iar pentru 2024 este de 5%, astfel că România se va împrumuta mai mult.
Concomitent, România a majorat o serie de taxe în acest an și a impus unele noi.
Ministerul Finanțelor a prezentat ieri noul proiect de buget pe anul 2024. Acesta prevede:
creștere de 13,8% a pensiilor din luna ianuarie, urmată de o recalculare în luna septembrie
majorarea cu 5% a salariilor bugetarilor
majorarea cu 20% a salariilor în învățământ, din care 13% de la 1 ianuarie și 7% de la 1 iunie.
Foto: Hepta