Un fotograf olandez a documentat timp de șase săptămâni un fotoreportaj cu muncitorii sezonieri români care culeg fructe în centrul țării. Cotidianul regional De Gelderlander a publicat imaginile și a stat de vorbă cu artistul.
Sezonul recoltei în Betuwe se apropie de sfârșit, sute de culegători de fructe se întorc în țara lor de origine. Fotograful Stan van der Sluis a urmărit în ultimele șase săptămâni un grup de români din Erichem, munca lui fiind apoi strânsă într-o serie de fotografii deosebite: Nomazii din Est.
„Cu această serie vreau să arăt nu numai cum lucrează, ci și cum trăiesc și călătoresc, cum transportă totul în furgonetele cu care vin, de la haine de lucru, la ustensile de bucătărie și de la frigidere complete, la conserve cu mâncare”, spune fotograful Stan van der Sluis.
„Cu toții avem imaginea grupurilor de culegători de fructe din livezi, dar, de fapt, știm puține despre ei. A fost valabil și pentru mine. De aceea am vrut să arunc o privire în culise și să le fotografiez viața de zi cu zi”, spune van der Sluis, care iubește fotografia documentară și s-a dedicat acesteia de aproape trei ani.
A devenit un reportaj cu fotografii alb-negru cu mâini aspre, zile lungi de lucru, trenuri de mere, pauze de fum și supă de cartofi cu cârnați înainte de culcare.
Ideea seriei a luat naștere în septembrie. Pentru a face acest lucru, Van der Sluis a cerut ajutorul lui Fije van Est (25 de ani), amic cu el. Van Est este coproprietar al afacerii de familie de 25 de hectare Van Est Fruit, din Erichem. Cultivatorul tocmai angajase un grup de șaisprezece români, pe care i-a cazat pe proprietatea sa. Fotograful în vârstă de 30 de ani din Vorstenbosch a mers apoi în Betuwe, pentru a discuta despre planul său.
Familia Van Est a fost imediat de acord și, entuziasmată, a dorit să participe la proiectul lui van der Sluis. Nu știau însă dacă sezonierii români acceptau să ia parte la proiect. „S-a dovedit că nu aveau nicio problemă. Le-a plăcut și au cooperat în toate privințele”, spune fotograful.
Pe parcursul a șase săptămâni, a construit o legătură strânsă cu grupul de români. „Oameni buni și primitori”, povestește tânărul fotograf. „Am fost invitat în mod regulat să gust din mâncăruri tipic românești. Deși comunicarea a fost dificilă, a funcționat. Când seria s-a terminat, am montat fotografiile într-un diapozitiv, am pus niște muzică și le-am arătat pe un ecran mare. A fost o petrecere. O să le mai trimit câteva e-mailuri, astfel încât cei de acasă să poată vedea și ei”.
Van der Sluis își câștigă existența cu fotografia imobiliară, dar inima lui se află în principal în producții gratuite, cum ar fi Nomazii din Est. Cariera sa de profesionist este încă relativ tânără. În urmă cu doar trei ani a început un curs de seară la Fotovakschool din Eindhoven. Alegerea lui de a face fotografii alb-negru este deliberată. „Pare atemporal și oferă oportunități de a folosi în mod optim lumina”, spune el. „Compoziția atrage mai multă atenție și, în opinia mea, este cea mai frumoasă modalitate de a surprinde esența poveștii din spatele fotografiei”.