În mai multe orașe din România a apărut recent o campanie de gherilă, cu bannere poziționate strategic în apropierea caselor de pariuri sau acolo unde sunt reclamele la pariuri. Se numește „Joacă, nu jocuri” și este inițiativa organizației Salvați Copiii, care dorește să tragă un semnal de alarmă asupra unui fenomen dăunător în rândul minorilor români. ONG-ul spune, pentru Libertatea, că va merge cu mesajul și în școli.
Un bloc este îmbrăcat într-o prelată pe care e scris: „1 din 4 copii a practicat jocuri de noroc pe bani” și mesajul „Joacă, nu jocuri”. Deasupra rulează o reclamă video a unei case de pariuri. „Norocul e în mâna ta” apare periodic pe ecran. La parterul blocului este intrarea într-o altă casă de pariuri.
Pe stadion, situația este similară. În timpul meciului FCSB-Rapid, jucat pe 5 noiembrie pe Arena Națională, pe panourile de la marginea terenului rulează siglele caselor de pariuri. Acestea sunt acum intercalate de mesajul campaniei: „Joacă, nu jocuri”.
„Foamea de bani a unora vs foamea celor mulți. Acesta este adevăratul meci”, scria ONG-ul pe contul lui de Facebook, publicând imagini din timpul meciului.
Nu există date despre dependența de jocurile de noroc de 4 ani
Campania „Joacă, nu jocuri” a fost demarată de organizația Salvați Copiii, în încercarea de a atrage atenția asupra unei probleme care nu este suficient discutată în societate, transmit reprezentanții asociației .
„Astăzi, știm că țigările cauzează cancer pentru că zeci de ani s-a vorbit despre asta. Dacă nu vorbim deschis despre efectele clare asociate dependenței de jocuri, clasificate de Organizația Mondială a Sănătății drept o problemă de sănătate mintală, nu vom putea nici preveni, nici trata”, spun reprezentanții asociației Salvați Copiii într-un dialog cu ziarul.
Aceștia atrag atenția că nu s-au mai făcut studii privind dependența de jocuri de noroc din 2019. „Cifrele pe care le avem – că 1 din 4 copii a jucat jocuri de noroc pe bani – nu reflectă amploarea fenomenului de acum.”
Scopul campaniei este de a porni o discuție amplă în societate care să ducă la o mai bună reglementare a accesării jocurilor de noroc, susține Salvați Copiii.
Ne dorim să inițiem o discuție care să se extindă la cât mai multe categorii, până la decidenții politici de care depinde schimbarea. Intenționăm să facem un studiu pentru România și vom reveni cu datele. Vom merge și în unitățile de învățământ să le vorbim copiilor cu ajutorul psihologilor despre dependență și efectele ei.
Reprezentanții Salvați Copiii:
„Singurele câștiguri la jocurile de noroc sunt dependența, sărăcia și foamea”
Bannerele Salvați Copiii sunt poziționate, strategic, în apropierea caselor de pariuri sau a reclamelor la pariuri. Logoul campaniei este reprezentat de o farfurie – care e și cercul simbol al Salvați Copiii – care are de-o parte și de alta o furculiță și un cuțit.
„Am demarat o campanie de tip gherilă, astfel încât nimeni să nu mai poată ignora legătura dintre cele două: fenomenul jocurilor de noroc și efectele negative asupra copiilor și adolescenților, ca parte din categoriile vulnerabile. Farfuria goală este un simbol al foamei. Când vedete sau influenceri promovează ideea de câștig facil, fără efort, singurele câștiguri la jocurile de noroc sunt dependența, sărăcia și foamea”, trag un semnal de alarmă reprezentanții Salvați Copiii.
Pe rețelele sociale, utilizatorii îi „bombardează” pe influencerii care fac reclamă la jocurile de noroc cu emoticoane sub formă de farfurii goale, aluzie la „foamea de bani” a personalităților publice respective, a arătat pe larg Mindcraft Stories.
Campania a fost pornită de Silviu Istrate, cunoscut ca Faiăr pe internet. Într-un interviu pentru Libertatea, tânărul influencer a vorbit despre cum reclamele la pariuri și jocuri de noroc au monopolizat online-ul și TV-ul. Acestea sunt de multe ori nemarcate și ajung, mai ales în online, și la copii și adolescenți.
La scurt timp după montarea panoului „Joacă, nu jocuri” în Piața Dorobanți, o casă de pariuri și-a retras reclama de pe ecranul din proximitate, transmite asociația pe pagina de Facebook.
<strong>În ultimul an, în România au fost difuzate 110.639 de ore de reclame la jocuri de noroc, echivalentul a 12,5 ani de difuzare continuă, conform BRAT, mai arată Salvați Copiii. </strong>
Reclamele la jocuri de noroc nu ar trebui să ajungă la copii
Salvați Copiii spune că fenomenul dependenței de jocuri de noroc ar trebui să îngrijoreze autoritățile care să formuleze rapid politici publice pentru a-i proteja pe minori.
Unul dintre primele lucruri care ar trebui să se întâmple este „scoaterea caselor de pariuri stradale din proximitatea unităților de învățământ și penalizarea acestora care acceptă minori în incintă”.
O altă măsură propusă de ONG ar fi interzicerea reclamelor sau însoțirea lor de avertismente privind efectele negative. „Reclamele nu trebuie să mai ajungă la copii. Dacă ne uităm la consumul media al acestei industrii, România pare un cazinou uriaș”, spun reprezentanții Salvați Copiii.
Un obiectiv al campaniei este și acela de a nu mai asocia cuvântul „joacă” cu industria de pariuri. „Joaca, în universul copiilor, nu are nicio legătură cu ideea de a câștiga bani. Nu există noțiunea de a juca responsabil, cu sensul de a paria responsabil, așa cum nu există nici ideea de fumat responsabil. Un viciu e un viciu.”
Ce măsuri a luat Guvernul împotriva jocurilor de noroc
La începutul lunii octombrie, Guvernul a emis o ordonanță de urgență prin care reglementează activitatea caselor de pariuri în România. Conform documentului, firmele trebuie să aibă sediu permanent în România și veniturile înregistrate aici. În plus, au fost mărite taxele pe care le plătesc firmele de pariuri, iar 70% din contribuții ajung la bugetul statului. Sumele obținute vor fi folosite pentru combaterea dependenței de jocurile de noroc, prevede ordonanța.
O altă schimbare a venit în ce privește reclamele stradale: mărimea afișelor și ecranelor video publicitare nu poate depăși dimensiunea de 35 de metri pătrați. Și este interzisă afișarea sumelor și bunurilor care pot fi câștigate.
O lună mai târziu, PNL propunea un amendament la o inițiativă legislativă a parlamentarilor USR: caselor de pariuri să li se interzică sponsorizarea de programe TV pentru copii, precum și să fie interzisă publicitatea în cadrul emisiunilor pentru copii la jocurile de noroc, la băuturile energizante și la cele alcoolice.