Lista cu acte necesare pentru schimbarea buletinului, în 2024, diferă de la caz la caz, în funcție de motivul pentru care este necesară cererea unei noi cărți de identitate.
Fie că este vorba despre schimbare de buletin pentru că nu mai locuiți la același domiciliu sau nu mai aveți același nume, fie că aveți nevoie de o nouă carte de identitate pentru că a expirat, s-a deteriorat sau a fost furată cea veche, este bine să știți ce acte sunt necesare pentru schimbare buletin, în 2024.
De precizat este că, potrivit unui regulament al Uniunii Europene (UE), din august 2021 românii pot opta pentru buletine biometrice / cu cip, care vor conține date în plus față de cartea de identitate simplă: imaginea feţei şi, eventual, amprentele a două degete, precum şi o semnătură digitală. De precizat este că buletinul cu cip nu este obligatoriu, românii putând opta în continuare pentru cartea de identitatea simplă.
Află de mai jos care este procedura și de ce acte este nevoie pentru schimbarea buletinului simplu, în caz de schimbare de domiciliu sau dacă și cartea de identitatea a expirat, a fost pierdută, furată sau deteriorată.
Vezi și ce taxe se plătesc pentru a obține buletinul
Acte necesare buletin pentru schimbare de domiciliu
În cazul în care ați schimbat domiciliul sau s-a schimbat numerotarea ori numele străzii pe care locuiți este necesară și schimbarea buletinului.
Dacă solicitantul noi cărți de identitate nu este proprietarul imobilului, este nevoie de declarația scrisă a celui care-l găzduiește. Așadar, acesta trebuie să fie prezent în fața lucrătorului de evidență a persoanelor cu propria carte de identitate asupra sa.
Acte necesare buletin pentru schimbare de domiciliu:
Cererea pentru eliberarea actului de identitate;
Actul de identitate anterior și cartea de alegător (dacă este cazul)
Certificatele de naștere și de căsătorie, dacă este cazul (original și copie)
Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, dacă este cazul (original și copie)
Certificatul de divorț, dacă este cazul (original și copie)
Certificatul deces al soțului / soției decedat, dacă este cazul (original și copie)
Certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, dacă este cazul (original și copie)
Documentele cu care se face dovada adresei de domiciliu (original și copie). Dacă solicitantul cărți de identitate nu este proprietarul imobilului, este nevoie de declarația scrisă a găzduitorului dată la ghișeu sau de procură de la acesta.
Chitanța reprezentând contravaloarea taxei cărții de identitate ce poate fi plătită la ghișeu
Taxe buletin, în 2024. Cât și unde trebuie să plătești
Taxa unică pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei și se poate plăti fie la orice oficiu al Poștei Române sau CEC Bank, fie, și mai simplu, la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea cărții de identitate. Nu există taxă pentru eliberarea buletinului în regim de urgenţă. Taxa pentru cartea de identitate provizorie costă 1 leu.Eliberarea cărții de identitate electronice va fi gratuită pentru o perioadă de cinci ani.
Potrivit legii, sunt scutiți de plata taxei pentru eliberarea unei cărți de identitate:
copii orfani, abandonați și persoanele în vârstă, aflate în unități de ocrotire și protecție socială
persoanele cu handicap grad I și II persoanele care beneficiază de ajutor social
persoanele reținute sau arestate care nu dispun de mijloace financiare
persoanele care sunt victime ale calamităților naturale, ale incendiilor sau ale unor dezastre
Acte necesare schimbare buletin expirat
Potrivit legii, cei cărora le expiră buletinul sunt obligați să se prezinte, cu cel puțin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate, pentru a solicita un nou act de identitate.
Acte necesare schimbare buletin expirat, în 2024:
Cerere pentru eliberare buletin
Certificatul de naștere, original și copie
Certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și copie
Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie
Certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate, în cazul soțului supraviețuitor, original și copie
Certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz, original și copie
Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original și copie
Chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate
Acte necesare schimbare buletin deteriorat, pierdut sau furat
În cazul furtului cărții de indentitate, pe lângă celelalte acte necesare pentru schimbarea buletinului, este nevoie și de dovada eliberată de unitatea de poliție unde a fost reclamat furtul.
Cerere de eliberare buletin
Certificatele de naștere și de căsătorie, dacă este cazul (original și copie)
Certificatele de naștere a copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz (original și copie);
Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, dacă este cazul (original și copie)
Certificatul de divorț, dacă este cazul (original și copie)
Documentele cu care se face dovada adresei de domiciliu (original și copie). Proprietarul spațiului în care se stabilește domiciliul, cu actul de identitate în original, în termen de valabilitate trebuie să fie, de asemenea, prezent, dacă solicitantul nu este proprietar
Un document oficial pentru certificarea identității (pașaport, permis de conducere, legitimaţie de serviciu, cu fotografie de dată recentă) - original și copie
Chitanța reprezentând contravaloarea taxei cărții de identitate
Unde se depun actele
Actele se depun se depun la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor pe raza căruia solicitantul are domiciliul sau reşedinţa. Cererile pentru eliberarea actelor de identitate se depun personal, iar cărţile de identitate se eliberează titularilor, în acelaşi loc.
În situaţia în care solicitantul nu se află în ţară, mandatarul va prezenta o procură specială pe care se află aplicată fotografia titularului, autentificată de misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din statul în care se află solicitantul. În cuprinsul procurii este necesar să se regăsească referirea expresă la obiectul mandatului.
În cazul expirării termenului de valabilitate a actului de identitate, cetăţenii se pot prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi cu domiciliul sau reşedinţa cu cel mult 180 de zile înainte, dar nu mai puţin de 15 zile, pentru a solicita punerea în legalitate cu un act de identitate.
Programare online pentru cartea de identitate
Există posibilitatea de a vă programa online pentru schimbarea buletinului. Este nevoie să introduceti datele și să alegeți la ce oră puteți merge să depuneți actele pentru eliberarea actului de identitate. Însă, aveți mare grijă, dacă întârziați și ajungeți la ora selectată, programarea se anulează. Programarea online este disponibilă pentru București, dar și pentru alte județe din țară (verificați pe site-ul primăriei).
Programări Sectorul 1
Programări sectorul 2
Programări Sectorul 3
Programări Sectorul 4
Programări Sectorul 5
Programări Sectorul 6
Ce termen de valabilitate are buletinul
Termenul de valabilitate a cărţii de identitate este, după cum urmează:
4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
7 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani;
10 ani după împlinirea vârstei de 25 de ani;
nelimitat după împlinirea vârstei de 55 de ani.
Vezi şi ce faci dacă ai pierdut buletinul, certificatul de naştere, cardul de sănătate!