Dacă școala nu i-a dat ocazia să facă experimentele pe care și le dorea, George Cerchează s-a hotărât: le-a făcut el singur acasă și acum vrea să-i ajute și pe elevi să poată să se joace și „să strice”, cum îi place să spună. Așa a creat ColabMe - Laboratorul virtual pentru școli, scrie publicația de educație Școala 9, în cadrul campaniei ALT-Școala, susținută de BRD Groupe Société Générale.
„ColabMe este o aplicație digitală care simulează echipamentul de laborator din școală și îl oferă în format virtual oricărui elev pe mobil sau pe calculator, folosind realitate augmentată și alte tehnologii noi. Pe lângă asta, are și curriculum școlar de pe partea de științe, adică biologie, fizică și chimie, iar lecțiile sunt transformate într-un joc, unde în loc să primești teme, ești provocat să faci anumite activități”, povestește George Cerchează.
Învățarea prin încercare
De pildă, la lecția despre curentul electric, elevii pot construi un circuit pentru a aprinde un bec. Dacă nu e făcut corect, ledul nu se aprinde. Dar nu-i nimic și dacă se strică, spune George, căci elevii mai pot încerca din nou. Așa crede că ar trebui să arate învățarea: „Eu mereu am învățat prin experiență, uneori și stricând. Pe calculator, și dacă îți ștergeai tot hard disk-ul, puteai să-l reinstalezi și nu era un capăt de țară. Aș vrea ca și educația să fie la fel de permisivă și accesibilă, mai ales că acum chiar avem tehnologia. Trebuie doar s-o folosim pentru școală”.
Universul aplicației e pe o planetă, asemănătoare cu Pământul, lucru care face ca, pe viitor, să poată exista acces și la alte materii: „Visul nostru este să avem mult mai multe materii, pentru că povestea fiind pe o planetă similară cu Pământul, am putea să intrăm și în geografie, și în alte materii”, mai precizează Cerchează.
„La televizor vedeam că Dexter făcea ce voia în laborator”
ColabMe este dezvoltată de George alături de colega sa Iulia, proaspăt absolventă de electronică, despre care el spune că „este cea cu motivația, mereu dornică să învețe pentru că a terminat acum doi ani Facultatea de Electronică. Aici, Iulia nu a pus mâna pe echipamente și chiar a ajuns să aibă probleme de sănătate din cauza stresului, pentru că ea voia să aibă note bune, dar nu înțelegea cum funcționează lucrurile, pentru că nu avea parte de aplicații practice”. Cei doi au observat pe pielea lor lipsa experimentelor în toate formele de învățământ de la noi, de la școală la facultate.
Ei cred că e un paradox ca la școală să înveți rudimentar, teorie, atunci când universul din afara școlii este plin de posibilități, chiar dacă unele stau doar în spatele unui ecran. „Am observat că școala se bazează foarte mult pe memorare, nu pe gândire critică și creativă. Am fost foarte frustrat pentru că nu puteam să mă joc cu echipamente, în timp ce la televizor vedeam că Dexter făcea ce voia, iar Star Trek îmi spunea că oamenii pot să aibă jobul pe care și-l doresc. Am copilărit într-un univers utopic, în care mi se părea normal să ai toate echipamentele astea într-un mediu virtual”.
„Elevii ne întreabă când pot să învețe după aplicația noastră”
„Mergeam în laboratorul de la școală și ni se dicta lecția pe care o aveam în manual și puteam să o citim singuri. Nu veneau cu ceva extra sau, dacă veneau, nu era ceva interactiv, noi nu puteam să încercăm ceva, cu mâinile noastre”, mai povestește George despre experiența lui la școală, care e încă tabloul multor școli de la noi.
Elevii cu care a testat aplicația în stadiul de prototip au fost încântați de ceea ce au văzut și „ne întreabă când pot să învețe după aplicația noastră”, spune dezvoltatorul jocului. „Lansarea din toamna anului acesta s-a mutat pe toamna anului viitor, pentru că ne-a fost destul de greu și să ne autofinanțăm, să dezvoltăm, să testăm și să ne ocupăm și pe partea asta de antreprenoriat”, mai adaugă el.
Prima versiune a aplicației va include biologia pentru clasa a V-a, fizica de clasa a VI-a și chimia pentru clasa a VII-a.