Maria Julia Cassis stătea la masă în locuința sa din nordul Londrei când fiul ei de 6 ani a intrat în sufragerie, palid la față. Jocul de puzzle de pe telefonul său Android fusese întrerupt de o înregistrare video în care apăreau militanți Hamas, familii israeliene îngrozite și imagini explicite neclare, potrivit Reuters.
Pe un fundal negru, un mesaj de la Ministerul israelian de Externe îi spunea elevului de clasa întâi: "NE VOM ASIGURA CĂ CEI CARE NE FAC RĂU VOR PLĂTI UN PREȚ GREU".
Cassis, o barmaniță de 28 de ani din Brazilia, a declarat că anunțul l-a zguduit pe fiul ei, așa că a șters rapid jocul.
„A fost șocat", a spus ea într-un interviu telefonic săptămâna trecută. „El a spus literalmente: «Ce caută reclama asta nenorocită în jocul meu?»".
Reuters nu a reușit să stabilească cum a ajuns reclama în jocul video al fiului ei, dar familia ei nu este singura.
Agenția de știri a documentat cel puțin alte cinci cazuri în Europa în care același videoclip pro-Israel, care conținea imagini cu atacuri cu rachete, o explozie și bărbați înarmați mascați, a fost arătat jucătorilor, inclusiv mai multor copii.
Alexandra Marginean, o stagiară în vârstă de 24 de ani care locuiește în Munchen, a declarat că a fost surprinsă să vadă videoclipul pro-Israel apărând în mijlocul jocului său de Solitaire.
„Am avut o reacție foarte agresivă la el", a spus Marginean.
În cel puțin un caz, reclamele au fost difuzate în cadrul popularului joc „Angry Birds”, creat de dezvoltatorul Rovio deținut de compania SEGA.
Rovio a confirmat că „cumva aceste reclame cu conținut deranjant au ajuns din greșeală în jocul nostru" și că acum sunt blocate manual. Purtătorul de cuvânt Lotta Backlund nu a oferit detalii cu privire la care dintre cei „aproximativ 12 de parteneri publicitari" ai săi i-a furnizat reclama.
Șeful departamentului digital al Ministerului israelian al Afacerilor Externe, David Saranga, a confirmat că videoclipul a fost o reclamă promovată de guvern, dar a spus că nu are "nicio idee" despre cum a ajuns în diverse jocuri.
El a declarat că filmarea face parte dintr-o campanie de promovare mai amplă a Ministerului israelian de Externe, care a cheltuit 1,5 milioane de dolari pe reclame pe internet de când atacul Hamas asupra civililor din sudul Israelului, din 7 octombrie, a declanșat războiul în Gaza.
El a spus că oficialii au instruit în mod special agenții de publicitate „să blocheze acest film pentru persoanele sub 18 ani".
Saranga a apărat natura explicită a campaniei publicitare.
„Vrem ca lumea să înțeleagă că ceea ce s-a întâmplat aici, în Israel", a spus el. „Este un masacru".
Reuters a contactat 43 de firme de publicitate pe care Rovio le-a enumerat pe site-ul său ca fiind „parteneri terți de date” pentru a încerca să afle cine a plasat reclama în jocuri.
Dintre acești parteneri, 12 au răspuns, printre care Amazon, Index Exchange și Pinterest, și au spus că nu sunt responsabili pentru anunțul care a apărut în jocul Angry Birds.
Reuters a documentat șase cazuri - în Marea Britanie, Franța, Austria, Germania și Olanda - în care oamenii au văzut reclame identice sau similare cu cele ale fiului lui Cassis sau au spus că și copiii lor le-au văzut. În cazul familiei Cassis, reclamele au apărut într-un joc numit „Alice's Mergeland" realizat de un dezvoltator numit LazyDog Game.
Alte reclame au apărut în cadrul unor jocuri digitale de distracție pentru familii, cum ar fi jocul de construcție de blocuri „Stack", jocul de puzzle „Balls'n Ropes", „Solitaire: Card Game 2023" și „Subway Surfers".